Livechat

Livechat är funktionen för er hemsida där kunderna kan kontakta er direkt via en chatt. Chatten besvaras sedan av era agenter i respektive kö i Infinity Desktop. Du konfigurerar livechatten i Infinity-portalen, när konfigurationen är klar behöver den implementeras på hemsidan vilket görs med en s.k. “deploytagg” som genereras av konfigurationen i Infinity-portalen. När den är på plats på hemsidan så kommer en chatt-widget dyka upp på hemsidan i form av en chatt-ikon nere i högra hörnet. För att komma igång med funktionen krävs det en licens, kontakta din säljare för mer information.

Aktivera Livechat

För att aktivera Livechat behöver du:

Skapa en chatt-widget
Publicera widget på hemsidan


Inkommande chatt hanteras i Infinity Desktop:
Livechat i Infinity Desktop

Steg 1

I Infinity-portalen under :

“Övrigt -> Livechatkonfigurering” klicka på “Lägg till kanal”, därefter väljer du den kö du vill skapa en chatt-widget för. Agenterna i denna kö är de som kommer kunna hantera inkommande chatt-sessioner med dina kunder. När du valt kö, klicka på “Create”.

Vill du att dina kunder ska mötas av ett välkomstmeddelande när en ledig agent ansluter till chatten så ställer du in detta under “Automatiskt Välkomstfras”.
Här finns även möjlighet att använda nyckelord för att göra det mer personligt.

Tillgängliga nyckelord:
%queue%
%agent%

Stängd när inga agenter är tillgängliga” innebär att chatten kommer stängas då det inte finns några agenter tillgängliga i kön, detta även fast chatten är öppen enligt schema. När det är stängt försvinner chatt-widgeten ifrån hemsidan.

Brand

Under “Brand“ kan du antingen välja ett befintligt brand i listan som du redan skapat, se skapa egen branding. Eller så ställer du in det här direkt genom att välja “skapa ny” vilket skapar en branding för denna chatt, tänk på att den blir unik för denna chat och inte går inte att återanvända i andra chattar.

Användarinput

Användarinput är data du önskar att dina kunder fyller i innan de startar eller avslutar chatten. Dessa kan vara frivilliga eller tvingande. Ex. namn, e-post och telefonnummer. Men du kan även skapa fält för kund- eller ärende-nummer samt ställa Ja/Nej-frågor. Användarinput kan antingen visas innan startad eller efter avslutad chatt.

När du skapar ett nytt input-fält väljer du först ifall det ska visas innan chatten startat eller efter avslutad chatt. Klicka på “Lägg till”, välj “start” eller “slut”.

Inputtyp

  • E-post: Kunden behöver ange en korrekt e-postadress
  • Text: Textfält, exempelvis kundens namn.
  • Nummer: Valfritt nummerfält, exempelvis kundnummer, ärendenummer eller likn.
  • Telefonnummer: Måste ange ett korrekt formaterat telefonnummer
  • Ja/Nej: Skapar en checkbox där kunden för kryssa i eller lämna tomt beroende på fråga.


Inputnyckel

  • acceptcalls: Ja/Nej-fråga ifall kunden tillåter agenten att ringa upp hen.
  • email: Används ihop med Input type E-post.
  • callbacknumber: Kundens telefonnummer.
  • customerid: Kund-ID eller Ärendenummer.
  • success:
  • summary-email: Ett summerat mail skickas efter avslutad chatt.


Fältnamn 
namnet på ditt fält som kommer visas i din widget

Beskrivning visas när kunden “hovrar” över fältnamnet, här kan man skriva en kortare beskrivning av fältet.

Klicka i “Tvingad” ifall du anser att fältet måste fyllas i för att kunna starta chatten.

Synlig” är ifall fältet ska vara synligt för användarna, användbart ifall du vill dölja vissa fält under perioder, istället för att ta bort det helt så kan du helt enkelt dölja det genom att bocka ur den.

Schemaläggare

Ställer in vilka öppettider chatten har, vid öppet visas chatt-ikonen och vid stängt är den borttagen. För att lägga till nya öppettider så klickar du på önskad dag i schemat och ställer in tiderna. Du kan även välja att repetera öppettiderna för att slippa lägga in schemat dag för dag.

Publicera på hemsidan

Steg 2

När konfigurationen av din chatt-widget är klar är du redo att testa av och därefter publicera den på er hemsida. För att publicera den behöver en “deploytagg” (själva kodsnutten). Denna får du genom att klicka på knappen “Generera deploytagg”, kopiera hela strängen och klistra in på lämpligt ställe i koden för din hemsida.

Test-kör din widget

Ett bra tips är att test-köra din widget innan den publiceras, enklast är då att köra den i en lokal hemsida (html-fil) där du lägger in din deploytagg. Ladda ner exempel-filen nedan och placera din deploytagg i “headern” på sidan.

TestChatWidget – Ladda hem 

Öppna sedan filen i en webbläsare och din Chat-widget bör visas nere i högra hörnet.

Ändringar av inställningar

Ifall du ändrar branding eller andra inställningar så behöver du inte uppdatera och kopiera in din deploytagg igen, alla ändringar slår igenom direkt. Ifall det inte riktigt slår igenom beror det förmodligen på att din webbläsare har cache-lagrat färger, bilder osv. Antingen kan du rensa cachen i din webbläsare eller så kan du även prova att starta en chatt och avsluta den.

Skapa egen branding

Branding eller varumärke används för att ställa i chattens färger, logotype och länkar. Detta för att få chatten att smälta ihop med utseendet på hemsidan. Du kan skapa flera olika brand som sedan kan användas i konfigurationen av chatt-widgeten. Det gör du i Infinity-portalen under:

Övrigt > Livechattkonfigurering>Branding

Börja med att sätta en Titel på din nya branding. Titeln är namnet på din chatt och kommer även visas under menyn i chatt-widgeten. Förslagsvis företagets namn.

Namn är det som kommer visas högst upp i din chatt-widget efter att kunden startat en chatt-session men innan en tilldelad agent ansluter till chatten, oftast samma namn som du har på kön i Infinity. När en agent har anslutit så ändras namnet till den anslutna agentens namn.

Informationstext är en kortfattad text som visas innan kunderna valt att starta en ny chatt-session.

Loggo-URL är webbadressen till den logotype eller bild du vill visa när fönstret öppnas. I fältet Privacy-URL kan du länka till er privacy-policy och Hjälp-URL länkar till FAQ.

Färgschema

Här ställer man in vilka färger chatt-widgeten ska se ut på hemsidan. Nedan lista visar vart färgerna i widgeten används.

  1. Main color
    är färgen för chatt-ikonen samt även färgen som visas högst upp i chatt-fönstret.
  2. MainTextColor
    färg på texten högst upp i chattfönstret
  3. AgentChattbubbla
    Färgen på chattbubblan från agenten
  4. Agentchattext
    Färgen på texten i chattbubblar från agenten
  5. Kundchattbubbla
    Färg för kundens chattbubbla
  6. Kundchattext
    Färg på kundens text i chat
  7. Skicka-knapp
    Färg på skicka-knappen i chatt-widgeten