Profiler och hänvisningar

Om Profiler i Fusion

Profiler är användarens status och anger hur en användare kan bli nådd på sina enheter (telefoner). I profilen bestämmer du t.ex. om en röstbrevlåda skall gå in, samtalet skall gå vidare till en grupp, automatisk inloggning i grupper efter hänvisning, undantag ifall samtal till mobilnummer skall gå fram trots tex en möteshänvisning.

Vad kan en profil påverka?

Profiler kan ange vilka enheter/telefoner det ska ringa på En profil kan styra samtal till röstbrevlåda eller till talad hänvisning, antingen direkt eller i det fall användaren inte kan svara Profilen visar din status för kollegorna genom att visa en vald ikon, färg och text i kontaktlistorna Vilka köer användaren är in-/utloggad i


Hur kan en profil aktiveras

Genom att användaren eller en administratör aktiverar den manuellt Baserat på schema Baserat på position från mobilappen Baserat på triggerord i kalendern, se även Synkronisera kalender och kontakter med Office 365

Hantera profiler i Fusionportalen

I Fusionportalen kan nya profiler skapas, ändras och tas bort (även Standardprofiler kan raderas).

Är du administratör så kommer du åt en användares profiler genom att trycka på användarens namn och “Bli denna användare” alternativt ”Bli-symbolen” i användarlistan.

Profilerna ovan är färdigkonfigurerade med talad hänvisning, förutom ”tillgänglig” samt ”stör ej” där standard enbart spelar upp upptaget. De som har “Nummer” är alltså de som spelar upp en inspelat meddelande.

Att tänka på:

Användare med ”MEX” är standard att även mobilnumret stängs vid hänvisning, det är vanligt att användare vill ändra.

Ändra en profil

Genom att klicka på pennan i vyn ovan öppnas editeringen av profilen. Här kan vi justera färg för profil, symbol som kommer att synas för kollegor i mobilapp/softphone.

Prioritering: Lägst siffra ger högsta prio vid ev. krock med den personliga schemaläggningen. Dvs finns det flera aktiva profiler kommer den med lägst siffra att vara aktiv.

Nummer: Aktivering av profil från knapptelefon (instruktion finns under ”interna nummer” under växel).

Nummerpresentation

Ange vilket nummer som skall visas vid utgående samtal vid användning av den specifika profilen, här kan vi göra skillnad på nummervisning utifrån vilken enhet samtalet görs.

Automatiskt inloggning i kö

Lite längre ner hittas ”Köer”, här bestäms vilken/vilka grupper användarens enheter skall bli automatiskt inloggade i när agenten återgår till profilen ”tillgänglig”. Här kan växeln även göra skillnad på tex om man enbart vill att det skall ringa på en eller flera enheter när samtal kommer till en viss kö. Skall inloggning ske per automatik på fler köer kommer flera köer listas enligt nedan samt samma procedur görs.

Samtalsdirigering

Anger hur samtalet dirigeras vid användning av den specifika profilen.

När någon ringer “vilket som helst av mina nummer” kommer samtalet dirigeras till användarens softphone i datorn, ringa i 25 sek därefter skickas samtalet till användares personliga Röstbrevlåda.

Genomringning på mobil vid hänvisning görs genom att “skapa nytt undantag” – mobilnumret – skicka sedan till – enhet. Avsluta med att spara undantaget.

Schemaläggare

Det finns även en schemaläggare för dina profiler som är användbar för att skapa ett återkomma schema. Ex om du varje dag har lunch mellan 12-13 så kan du lägga in lunchprofilen den tiden. Användarens schemaläggare hittar du både i den vänstra menyn under Profilerna samt på knappen “Schemaläggare” under profiler.

Exempel på hur ett personligt schema med profiler kan se ut: