Samtalsdirigering

Hur, när, varför?

Har ni behov av att snabbt kunna ändra ert samtalsflöde i växeln? Då är samtalsdirigering funktionen för er eftersom den gör det möjligt att snabbt ändra ett samtalsflöde från Softphone eller mobilappen!

Samtalsdirigering är en funktion i Fusion som kan läggas på valfri plats i ett samtalsflöde. Man kan sen välja ett flöde för när den är aktiv och ett annat när den är inaktiv. Det kan verka vara en enkel funktion men kan användas på många olika sätt och kan vara till ovärderlig hjälp i det dagliga arbetet då man snabbt kan aktivera en samtalsdirigering via Softphone eller mobilappen.

Exempel på användning av samtalsdirigering

Här kommer några få exempel som samtalsdirigering kan användas till där användaren av Softphone eller mobilappen kan sätta på och stänga av samtalsdirigeringen:

  • Ni har en flexibel bemanning av er telefonkö och vill enkelt kunna öppna och stänga köer utifrån de som kan svara just nu.
  • Er supportavdelning har ibland utbildningar vilket gör att det ibland tar längre tid än vanligt att få svar och ni vill ha ett temporärt meddelande för det.
  • Ni har en säljkö som bara är bemannad när säljarna har tid annars vill ni skicka alla samtal till en röstbrevlåda som tar meddelande.
  • Ni vill ha ett helgmeddelande som ni kan slå på när det blir helg.

 

Hur sätter man upp sin växel för samtalsdirigering?

Låt oss visa detta genom följande exempel:

Exempel 1 – Stäng kön

“Ni har en flexibel bemanning av er telefonkö och vill enkelt kunna öppna och stänga köer utifrån de som kan svara just nu.”

Vi utgår här ifrån att det redan finns en säljkö som är uppsatt och innehåller era säljare.

Steg 1

Logga in i Fusionportalen och gå till Ljud skapa en ny ljudfil som vi kallar “Tillfälligt stängt Sälj”. Vi spelar in ett meddelande där vi säger att växeln är stängd men att de kan mejla till order@aditor.se eller vänta kvar för att lämna ett meddelande.

Steg 2

Gå till ”Meddelanden” i menyn Växel och skapa ett nytt meddelande. Vi kallar den för ”Sälj tillfälligt stängd till röstbrevlåda”

Steg 3

Gå nu till “Samtalsdirigering” i undermenyn till “Växel” och skapa en ny samtalsdirigering, vi kallar den nedan för “Sälj tillfälligt stängt”. Om samtalsdirigeringen är aktiv skickar vi den till meddelandet vi skapat och om den inte är aktiv skickar vi den till direkt till säljkön. I vissa fall har man en annan ljudfil man vill ska spelas upp först och då skickar man den till det flödet.

Steg 4

Som sista steg så styr du ditt säljnummer till samtalsdirigeringen istället för till kön som vi kallar ”Försäljning”. I vårt fall gör vi ändringen i IVR (Knappvalsmenyn) som vi annars styr in våra samtal i vår kö “Försäljning”.

Steg 5

I mobilappen kan du nu aktivera din samtalsdirigering, klicka på menyn upp till vänster och välj först “Företag” och sedan “Samtalsdirigering”:

Här kan du enkelt aktivera eller avaktivera ditt tillfälliga flöde med slide-reglaget.