Schema

och tillfällig avstängning av växel

Det finns två sätt att hantera detta på. Du kan välja att i din Fusion växel skapa tidsbaserade regler som automatiskt förbereder växeln för helgdagar. Hur du gör det beskrivs nedan. Du kan även använda samtalsdirigering för att på ett mer flexibelt sätt via Softphone och mobilappen via ett klick kunna aktivera en viss ljudfil. Läs mer här om samtalsdirigering (Länk och skapa denna guide!).

Hantera ljudfil​

Logga in i Fusion-portalen och gå till:

Växel -> Ljud

Här kan du administrera befintliga ljudfiler, lyssna, ladda ner samt skapa nya.

Tryck på  + ”Skapa ny” uppe till höger.

Här kan du skapa ny ljudfil, antingen genom att ladda upp en ljudfil som finns på datorn, alternativt trycka på ”Start” för att spela in ljudfilen från datorn. Vid inspelning via din dator rekommenderas att använda ett headset för bästa kvalitet. Du behöver även godkänna i webbläsaren att headsetet/MIC/ljudingång får användas.

Du kan också använda vår Text-till-Tal generator där du enkelt kan välja mellan olika röster och språk.

Efter inspelning kan du även välja att lyssna på ljudfilen, ID sätts per automatik, glöm ej heller att ge ljudfilen ett namn. Avsluta med spara. ”PIN” behövs för att kunna spela över ljudfilen från en telefon som är kopplad till växeln.

Skapa meddelande

Skillnaden mellan en ”ljudfil” och ”meddelande”

Ljudfil: Används t.ex. som repeterande kömeddelande, där vi ej behöver sätta destination efter ljudfilen spelats upp, samt IVR (knappval).

Meddelande: I meddelandet använder vi ljudfilen, skillnaden här är att vi behöver bestämma vad som skall hända efter ljudfilen har spelats upp, exempelvis ifall samtalet skall gå vidare till grupp, Röstbrevlåda, extern svarstjänst etc.

Ett meddelande behöver skapas i ”Öppettider” (TBR), dvs i en ”funktion i växeln”, Overflow meddelande etc.

Gå till ”Meddelande” under ”Företag”, välj skapa ny. I rullistan på ljudfil, välj det ljud du precis skapat.

Destination, välj vad som skall hända efter att meddelandet har spelats upp, om ljudfilen skall spelas upp och samtalet sedan skall läggas på, välj hangup, avsluta med spara.

Tidsbaserad styrning

Gå sedan till ”Tidsbaserad Styrning” under ”Företag”.

Välj vilken TBR du vill stänga.

Tryck på + -tecknet vid ”destinationer”.

I mobilappen kan du nu aktivera din samtalsdirigering, klicka på menyn upp till vänster och väl Samtalsdirigering