Logga in i Fusion-portalen och gå till:
Växel -> Ljud
Här kan du administrera befintliga ljudfiler, lyssna, ladda ner samt skapa nya.
Tryck på + ”Skapa ny” uppe till höger.
Här kan du skapa ny ljudfil, antingen genom att ladda upp en ljudfil som finns på datorn, alternativt trycka på ”Start” för att spela in ljudfilen från datorn. Vid inspelning via din dator rekommenderas att använda ett headset för bästa kvalitet. Du behöver även godkänna i webbläsaren att headsetet/MIC/ljudingång får användas.
Du kan också använda vår Text-till-Tal generator där du enkelt kan välja mellan olika röster och språk.
Efter inspelning kan du även välja att lyssna på ljudfilen, ID sätts per automatik, glöm ej heller att ge ljudfilen ett namn. Avsluta med spara. ”PIN” behövs för att kunna spela över ljudfilen från en telefon som är kopplad till växeln.
Skillnaden mellan en ”ljudfil” och ”meddelande”
Ljudfil: Används t.ex. som repeterande kömeddelande, där vi ej behöver sätta destination efter ljudfilen spelats upp, samt IVR (knappval).
Meddelande: I meddelandet använder vi ljudfilen, skillnaden här är att vi behöver bestämma vad som skall hända efter ljudfilen har spelats upp, exempelvis ifall samtalet skall gå vidare till grupp, Röstbrevlåda, extern svarstjänst etc.
Ett meddelande behöver skapas i ”Öppettider” (TBR), dvs i en ”funktion i växeln”, Overflow meddelande etc.
Gå till ”Meddelande” under ”Företag”, välj skapa ny. I rullistan på ljudfil, välj det ljud du precis skapat.
Destination, välj vad som skall hända efter att meddelandet har spelats upp, om ljudfilen skall spelas upp och samtalet sedan skall läggas på, välj hangup, avsluta med spara.
Har du frågor eller vill veta mer om Fusion molnväxel.
Kontakta oss, vi bistår gärna med vår kunskap.